Emine K. Arslaner
Tanrıça Selene'nin Çoban Aşkı Endymion
11/04/2015 İnsanlık tarihinin avcılıktan sonra gelen en eski mesleğidir çobanlık. Anadolu halk masallarının başkahramanı ‘Keloğlan’, kel kafasına ve tembelliğine rağmen kıvrak zekasıyla padişahın kızıyla evlenip muradına eren yoksul bir çobandır. ‘Ayağında demir çarık, elinde demir asa’ diye başlayıp, diyar diyar Anadolu’yu gezen öykülerin canlı karakterlerinden en az bir tanesi ‘çoban’dır. Bu seyyah masal kahramanlarından birinin yolu gün gelir Avrupa’ya düşer ve bizim çoban, farelerin istilasına uğramış bir köyü kaval çalarak kurtarır. Bunu nereden mi biliyorum? Basit… Avrupa tarihinde ‘çoban’ olsa bile kavalı yoktur… *** Ozanlar, aşıklar, dervişler, bilgeler, filozoflar yetiştiren bu kadim meslek; Hz. Musa’nın Kızıl Denizi ikiye ayıran, metamorfoz geçirip yılana evrilen ve Hz. İbrahim sürülerini otlatırken tefekkürlere dalar ve Allah’ı bulur. Bir hadis rivayetine göre çobanlık yapmayan peygamber yoktur. Çobanlığın kudsiyeti, toplayıcı avcılık devrinin tarım devrimiyle sona ermesine ve avcılığın toplumdaki itibarlı yerini çobanlığa terketmesine dayanır. İnsanlığın ilk kralları çobandır. Hammurabi kanunlarında Babil kralı Hammurabi kendisini: ‘Enlil’in çağırdığı çoban Hammurabi’yim ben’ diye *** Tevhid dinlerinden önce gelen çok tanrılı dinlerin yazılı metinlerinde, yani Hinduizm’in çoban Tanrısı Krişna ahırda doğar, dağda bayırda büyür; kah çoban Karşı cinse düşkünlüğüyle ve hovardalıklarıyla nam salan çılgın Hint tanrısı; Bir diğer çoban tanrı da tanrı Pan’dır. Tanrı Pan çobanların tanrısıdır. *** Mitolojideki çobanların hepsi tanrı değil tabi… Şehvet ve haz düşkünü Hellen tanrısı Zeus, İda Dağlarının eteklerinde ‘Zeus ve Ganymedes’ efsanesiyle Hellenizm bir taşla iki kuş vurmayı Birincisi, Hellenler arasında zaten yaşanan ve kabul gören homoseksüelliğe dinsel kılıf uydurmaktır. Hellen işgaliyle yavaş yavaş matriyarkal kültürden, patriyarkal tahakkümün Evliliğin getirdiği sosyal sorumluluğu fazla ağır bulan ve hazzı merkeze alan Ganymedes antik söylencesi Hellen filozoflarını da derinden etkilemiş ve Eflatun bu öyküyü örnekleyerek: “Biz de Tanrı Zeus’u taklit etmeliyiz” diyor, erkek öğrencileriyle yaşadığı cinsel ilişkileri kutsal bir zemine taşıyarak dokunulmaz kılıyordu. Ganymedes mitosuyla varılmak istenen ikinci hedef, Anadolu’nun Hellen tarafından işgalinin zihinlere işlenmesidir. Ganymedes efsanesi, bütün Anadoluluların; erkek, kadın, çocuk, genç, ihtiyar Ne gariptir ki bu ilanlarına rağmen ‘Ganimet’ kelimesini Anadoluluların Çoban Ganymedes insanlık tarihindeki ilk ganimettir; Hellen’in *** Anadolu -her zamanki gibi- Hellenlerin Anadolu’yu aşağılayan söylencelerini İda Dağlarında geçen Ganymedes mitosuna cevap, yine bir çoban ve aşk hikayesiyle Beşparmak Dağlarından gelir. Bir rivayete göre Truva’daki Hellen katliamından kurtulan genç bir Anadolu İsterseniz Teokritos’un, Zeus’a cevap olan mitosuna yaklaşalım ve bu hüzünlü *** Ay tanrıçası Selene, atlas kanatlı atların çektiği gümüşten arabasında akşam Bulutlar Selene’yi görünce tülden perdelerini sıyırıp, hürmetle çekilirler Ağaçlar saçlarını düzeltip Selene’yi selamlamak üzere hazırlanırlar. Selene‘nin en sevdiği dinlenme mekanı Bafa Gölü’dür. Bafa Gölü, ay tanrıçasına aşıktır. Ondan dökülen tüm zerreleri aşkla çeker Bu yüzden Bafa Gölüyle ayın buluşması bir muhteşem şölendir ki; aşıkları O akşam yine atlarına dur emri verip Bafa‘nın billur sularına karışmak üzere Pırıltısıyla, yıldızlardan dökülen ışık hüzmelerini ufalayıp yok eden bir Akşamın huzurlu serinliğinde, dağların hafif nemli eteklerini üzerine çekip Alnına dökülen bukle bukle saçlar yediveren sarmaşıklar gibi uzanıp Selene’yi İpekten kanatlarını çırpa çırpa, bir mum alevinin etrafında dönen pervaneler Beşparmak Dağları bu muhteşem buluşmayı boynunu eğerek selamlar. Kuşlar Ay tanrıçasının ışığıyla kamaşan mahmur gözler yavaş yavaş aralanırken: ‘Endymion!’ diye seslenir Selene. Endymion, Beşparmak Dağlarının utangaç filintası… Endymion bir neriman… Bütün kızlar ona, o dağlara hayran. Ama Endymion bir garip çoban… Gökkubbenin sultanı, güneşin kızı Selene, elinde tuttuğu ay parçası kalbini Önce zümrütten gözbebekleri titrer Endymion’un, sonra gamze gamze yanakları. Selene nilüfer parmaklarını Endymion’un yanaklarında dolandırır… ‘Korkma!’ der… ‘Ben mavi sonsuzluğun imparatoriçesi. Ben tanrıça Selene! Dile benden bütün yıldızları saçlarına Dile benden samanyoluna tahtını Endymion’un alnında biriken terler şebnemler gibi süzülür yanaklarına doğru ‘Tanrıçam! Endymion sizin kulunuzdur!‘ der, gerisini getiremez… Susar ve eğer soylu boynunu. Birden gölgelenir Selene’nin ay yüzü. Hilal kaşları çatılır, gece gözlerindeki dolunay solar. ‘Endymion! Madem ki ben sana aşık oldum, isterdim ki şu kalbimi Yaşlar tomurcuklanır gözlerinde ve alevden toplar halinde yağar Endymion’un ‘Ama, ama… Ah Olemp! Olemp! Tanrıçalar’ın aşkını tanımaz Olemp!‘ ‘Ben sende yok oldum, kimseden Selene ağlar… Ağlar Latmoslar… Bafa Gölü ağlar, yer gök ağlar, ağlar ‘Beni sizden ayırmayın tanrıçam!‘ der Endymion ve Selene, Endymion’un başını dizlerine yatırır. Altın saçlarını okşarken: ‘Üzülme Endymion ben seninim artık. Sen de sonsuza kadar benim olacaksın. Zeus’un çaresizliğini hatırlatacağız insanlığa.’ der. En tatlı aşk neşidelerini mırıldanarak uyuttuğu büyük sevdasını kollarında Her akşam orada ziyaret eder Endymion’u ve uyurken aşık olduğu sevgilisini Ne Selene, Endymion’u izlemeye doyar ne de Endymion onu beklemekten *** Teokritos’un hikayesi de tıpkı Ganymedes öyküsünde olduğu gibi, bir tanrı ile Birbirine benzeyen bu hikayelerin birbirlerinden ayrılan noktalarına bakınca Selene aşık olduğu insanı kaçırmaz, zorla alıkoymaz, kendisine köle Selene cinsel birleşme olmadan da bir aşkın yaşanabileceğini anlatır ve Teokritos’un, ‘aşk’ gibi kutsal bir duyguyu dahi eril güdülerine malzeme Eğer bir kadın aşık olursa, aşkına engel olacakları ayakta uyutup Bu yazı ‘kadından şair, kadından ressam, kadından yönetici olmaz’ |
Yorumlar |
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |
Yazarın diğer yazıları |
Rasyonel Akıl ve Başıboş Köpekler - 08/03/2024 |
20 yıldır yazdığım konuları yeniden, yeniden yazma zorunluluğu… |
Ataerkil Avrupanın Anaerkil Anadolu Sendromu - 25/05/2022 |
Beşikler vermişim Nuh‘a Salıncaklar hamaklar Havva Anan dünkü çocuk sayılır Anadolu‘yum ben, tanıyor musun? Ahmed Arif |
Ahzap 37, Evlatlığın Eski Eşiyle Evlilik mi yoksa İnsanları Eşitleyen Bir Devrim mi? - 29/11/2020 |
Aslında bu yazı üç yıl önce yazıldı ancak tıpkı yazının konusu olan ayette dillendirilen “ziyade kılınmış kişi” nin yaşadığı korkuya benzer bir korkuyla çekmeceye atıldı ve yayınlanacağı tarih için ilahi huzurdan bir işaret fişeği beklendi. |
Tesettür ve Çevreye Uyum - 13/06/2020 |
Kadınlar Kur’an’da varlığı veya yokluğu, çok aleni olmasa da, satır aralarından tartışılan, müphem bir telkinin hayatlarını şekillendirmesinden sıkılmış görünüyorlar. |
Hellenin Helena Yalanı - 12/02/2017 |
Paris, Fransa’nın başkentidir. Truva, Hititlerin’dir ama Londra’nın dörtyüz yıl önceki adı New Troy’dur. Troy halen Portekiz’de bir kentin adıdır. |
Öldürürler seni oğlum! - 07/09/2016 |
Uzanma onların zehirli meyvelerine. Çünkü Öldürürler seni oğlum… |
Defnenin Duası... - 06/06/2016 |
Anadolu topraklarından bir ışık pınarı gibi fışkıran genç bir kız.. Bir kız ki adı bile tebessüm kadar güzel… Defne… |
Hellenistanın Günah Keçisi - 12/03/2016 |
Koro: Zeus biz kadınları yüce ameller için ne kadar zayıf yaratmış olsa da, fenalık için, evet hiç olmazsa fenalık için bizden daha ehil yoktur! (Euripides, Medeia) |
Hellenin Helena Yalanı - 24/01/2016 |
Bilinen bir hikayedir… Savaş mağlubu İspanya kralı, aç gözlülüğüyle meşhur |
Devamı |